Langdurige stress en spanning kunnen klachten veroorzaken zoals hyperventilatie, hoofdpijn, slaapproblemen en een burn-out. Goed leren omgaan met stress is dan ook essentieel!

Praktijk Jongebreur leert je bewust te worden van blokkades in je lichaam veroorzaakt door verhoogde spierspanningen. Met behulp van adem- en ontspanningstherapie leer je deze blokkades te voelen en los te laten. Je leert beter naar je lichaam te luisteren en aan te voelen wanneer het bijvoorbeeld rust of ontspanning nodig heeft. Ook wordt aandacht besteed aan de ademhaling, houding en het ontspannen bewegen. Je klachten zullen verdwijnen en je kunt toekomstige stress- en spanningssituaties beter aan!

Hyperventilatie kan heel storend zijn en plotseling opkomen. Concreet begin je snel te ademen, waardoor het CO2 gehalte in je bloed kan zakken.

Daardoor kun je symptomen krijgen als: tintelingen op je huid, het gevoel dat je gaat flauwvallen, een rood gezicht enzovoort.

Dit kan een heel angstig gevoel zijn. Door die angst kunnen de symptomen weer toenemen en kun je plekken gaan vermijden waar je hyperventilatie hebt gehad. Je krijgt dan angst voor hyperventilatie, terwijl hyperventilatie vaak een seintje van je lichaam is dat je bijvoorbeeld te gespannen bent.

Het is dan ook belangrijk die seintjes goed te leren voelen en ernaar te leren handelen op een positieve manier. Rustig blijven en ontspannen is een onderdeel daarvan.

Praktijk Jongebreur leert je met behulp van adem- en ontspanningstherapie naar je lichaam te luisteren

Gedachten spelen hierbij een grote rol. Door negatieve gedachten als …’’als ik maar geen aanval krijg’’… kun je hyperventilatie juist uitlokken. Wanneer negatieve gedachten in de weg blijven staan is er de mogelijkheid om hier met een psycholoog aan te werken.

Praktijk Jongebreur werkt samen met psychologenpraktijk beukering en psychotherapiepraktijk alphen.

Spanningshoofdpijn en migraine kunnen je leven behoorlijk verstoren. Oorzaken kunnen zijn:

• Houding gerelateerd (bijvoorbeeld door ingezakt en/of veel achter de computer te zitten)
  • Het overbelasten van de nek/schouders (bijvoorbeeld bij het sporten, bespelen van een instrument of tijdens het slapen)
  • Stress gerelateerd

Een derde van de bevolking heeft wel eens slaapproblemen. Dan kun je denken aan:

• Slecht inslapen
  • Lang wakker liggen
  • Te vaak of te vroeg wakker worden

Daardoor kun je overdag moe, slaperig en/of prikkelbaar zijn. Slecht slapen kan samenhangen met bijvoorbeeld spanning of zorgen, lichamelijke klachten (b.v. pijn) of gewoontes (b.v. ’s avonds in bed je mobiel bekijken). Ook nachtdiensten of een jetlag kunnen je slaapritme verstoren met als gevolg slaapproblemen.

Het is heel belangrijk om jou slaapgedrag onder de loep te nemen en te kijken welke stressoren jou slaapproblemen veroorzaken en in stand houden. Verder kunnen adem- en ontspanningsoefeningen zorgen voor rust overdag en voor het slapen. Praktijk Jongebreur kan je daarbij helpen. Een goede nachtrust is belangrijk om de dag van morgen weer met voldoende energie te starten!

Lid van het netwerk Slaapoefentherapie.

Iedereen heeft zich wel eens angstig of bang gevoeld. Angst is een natuurlijke reactie van je lichaam en geest op dreigend gevaar. In de meeste gevallen is angst van korte duur.

Maar angstklachten kunnen ook langer aanhouden. Deze angstklachten kunnen zich uiten in hyperventilatie. Symptomen van angst kunnen zijn duizeligheid, wazig zien, een verdoofd gevoel of tintelen van armen en vingers, stijve spieren, hartkloppingen en kortademigheid. Heeft iemand deze klachten zonder te weten waardoor deze veroorzaakt worden, dan kunnen de angstgevoelens zo sterk worden dat grote paniek ontstaat.

Je ontspannen is de beste remedie. Het is belangrijk je lichaam tot rust te brengen om zodoende de klachten van hyperventilatie en uiteindelijk ‘de angst voor de angst’ te verminderen. Dit is echter helemaal niet makkelijk wanneer je bang of in paniek bent.

Negatieve gedachten kunnen angst in stand houden. Hiervoor kan Cognitieve Gedragstherapie bij een psycholoog uitkomst bieden.

Pijn in de nek en schouders kan je dagelijkse leven aardig verstoren. Oorzaken voor de nek- en schouderpijn kunnen zijn:

• Houding gerelateerd
  • Het overbelasten van de nek tijdens je dagelijkse bezigheden
  • Stress gerelateerd

Het is erg belangrijk, dat je je bewust wordt van je houding- en bewegingspatronen die de nek- en schouderklachten kunnen oproepen en in stand houden. Langdurig ingezakt achter je computer en/of mobiel zitten kan bijvoorbeeld een pijnlijke nek veroorzaken.

Praktijk Jongebreur leert je ontspannen, je houding en bewegingen te verbeteren en met stress om te gaan, waardoor de nek- en schouderklachten zullen verminderen en uiteindelijk verdwijnen.

Pijn in de rug kan je de hele dag hinderen. Oorzaken voor rugklachten kunnen zijn:

• Houding gerelateerd (bijvoorbeeld langdurig onderuit gezakt achter je computer zitten)
  • Het overbelasten van de rug tijdens je dagelijkse bezigheden (bijvoorbeeld verkeerd tillen)
  • Stress gerelateerd

Veel voorkomende rugklachten zijn:

• Pijn en stijfheid hoog in de rug, bijvoorbeeld tussen de schouderbladen
  • Spit; pijn en stijfheid in het onderste gedeelte van de rug met eventueel uitstraling naar de billen en liezen en soms ook met uitstraling naar de bovenbenen
  • Ischias; alleen pijn in het verloop van de grote beenzenuw (nervus ischiadicus)
  • Versleten tussenwervelschijven
  • Artrose
  • Hernia

Praktijk Jongebreur maakt je bewust van je houding- en bewegingspatronen en leert de rug op de juiste manier te belasten in het dagelijks leven waardoor de rugklachten zullen verminderen en uiteindelijk verdwijnen.