Bekkentherapie

Tijdens de zwangerschap verandert er veel in het lichaam. Dit hoort er bij, maar zowel tijdens de zwangerschap als na de bevalling kan dit leiden tot klachten, zoals rug/bekkenpijn en urineverlies. Dit kan het uitvoeren van allerlei dagelijkse handelingen lastig maken. Samen met de oefentherapeut leer je weer grip krijgen op jouw klachten. Zo kun je in vorm blijven voor de bevalling en kun je blijven genieten van je zwangerschap of moederschap. Zeker in het geval van heftige pijnklachten of wanneer je wilt voorkomen dat het erger wordt, kun je het beste een afspraak maken voor individuele oefentherapie.

De meest voorkomende klachten tijdens de zwangerschap zijn bekkenklachten. In de volksmond ook wel beter bekend als bekkeninstabiliteit. Tijdens de zwangerschap is dit meestal als gevolg van het slapper worden van de banden rond de gewrichten. Dit is goed voor de bevalling, maar je kan daardoor wel het gevoel krijgen dat je je instabieler voelt of dat je lichaam minder belasting kan verdragen. Na de bevalling is het ook mogelijk om bekkenklachten te ontwikkelen. Dit kan ontstaan als gevolg van de uitdrijving, maar ook doordat er een periode aanbreekt waarin je veel moet tillen en waarin je ook nog eens fysiek moet herstellen van de bevalling. Hoe herken je bekkenklachten?

Bij bekkenklachten wordt de pijn aangeven in het gebied van:

• De lage rug
  • Het stuitje / de billen
  • De liezen
  • Het schaambeen
  • De zijkant van de bovenbenen
  • Eventueel uitstralend naar één of beide benen
  • Eén van de kenmerken van bekkenpijn is startpijn: pijn bij het starten van een beweging, zoals opstaan uit een stoel. Te lang in dezelfde houding zitten of staan leidt vaak ook tot klachten. Daarnaast wordt de pijn meestal aangegeven bij activiteiten zoals: omdraaien in bed, (trap)lopen, in en uit de auto stappen en/of bij zware handelingen (bijvoorbeeld stofzuigen en tillen).

Bekkenbodemproblemen Helaas kunnen er tijdens de zwangerschap, maar met name na de bevalling bekkenbodemproblemen ontstaan. De bekkenbodem is een groep van spieren die de onderkant van het bekken afsluit. De bekkenbodem biedt steun aan de organen in de buik. Het zijn met name problemen op het gebied van het plassen en ontlasten. De bekkenbodem heeft door de belasting van de zwangerschap, het zwakker worden van de bekkenbodemspieren door de hormonen en door de druk van de baby al heel wat te verduren tijdens de zwangerschap. Aan welke klachten kun je denken?

Aan welke klachten kun je denken?

• Pijn in en rondom bekken en lage rug
  • Urineverlies
  • Heftige drang om te plassen
  • Vaak kleine beetjes moeten plassen
  • Moeilijk kunnen (uit)plassen
  • Obstipatie (opstopping) / moeite met ontlasten
  • Verlies van windjes
  • Verlies van ontlasting
  • Pijn bij vrijen
  • Pijn in de onderbuik
  • Zwaar gevoel op de bekkenbodem
  • Wanneer je één van de eerder genoemde klachten hebt tijdens de zwangerschap of 6-8 weken na de bevalling, is het advies om hier iets aan te doen met behulp van oefentherapie.

In de behandelingen wordt o.a. de methode van Cecile Röst toegepast. Een erg effectieve behandelmethode bij klachten rondom de zwangerschap. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat maar liefst 98% van de vrouwen met klachten baat hebben bij deze methode. Meestal zijn enkele behandelingen al genoeg om er voor te zorgen dat je minder (pijn)klachten ervaart. Op deze manier wordt de oorzaak van de klacht structureel aangepakt op een manier waardoor de klachten zelf onder controle te houden zijn en daar voor afhankelijk bent van anderen!

© All rights reserved.