Heb jij bekkenpijn?

Zwangerschap en bekkenpijn worden vaak aan elkaar gerelateerd (in de volksmond wordt dit vaak bekkeninstabiliteit genoemd). Maar wat houdt bekkenpijn nou eigenlijk in en kan het alleen ontstaan tijdens de zwangerschap?

Pijnklachten in het bekkengebied kunnen ontstaan tijdens de zwangerschap, na de bevalling of gerelateerd aan een ongeval. Vergis je dus niet, ook mannen kunnen pijnklachten in het bekkengebied ervaren! Het kan ontstaan door te zware handelingen, een val, maar ook door langdurig een verkeerde houding aan te nemen. De klachten bevinden zich in het gebied van de lage rug, het stuitje, billen, liezen, het schaambeen en het gebied rondom de heupen. Soms is ook de bekkenbodemfunctie verstoord, wat invloed kan hebben op het plassen, de ontlasting en geslachtsgemeenschap.

Eén van de kenmerken van bekkenpijn is startpijn: pijn bij het starten van een beweging, zoals opstaan uit een stoel. Te lang in dezelfde houding zitten of staan leidt vaak ook tot klachten. Daarnaast wordt de pijn meestal aangegeven bij activiteiten zoals: Aanhoudend in dezelfde houding zitten, staan en/of liggen, omdraaien in bed, (trap)lopen, in en uit de auto stappen en/of bij zware handelingen (bijvoorbeeld stofzuigen en tillen).

Bekkenpijn gaat vaak gepaard met het minder makkelijk kunnen bewegen in het dagelijks leven. Onbewust wennen zij zich een verkeerde houding aan om het bekken te ontzien. Vaak zorgt dit ervoor dat je nog verder van huis bent omdat de klachten juist daardoor toenemen.

Praktijk Jongebreur biedt een structurele oplossing voor uw klachten. In de behandelingen wordt o.a. de methode van Cecile Röst toegepast. Een erg effectieve behandelmethode bij klachten rondom het bekken. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat maar liefst 98% van de vrouwen met klachten baat hebben bij deze methode. Meestal zijn enkele behandelingen al genoeg om er voor te zorgen dat je minder (pijn)klachten ervaart. Op deze manier wordt de oorzaak van de klacht structureel aangepakt op een manier waardoor de klachten zelf onder controle te houden zijn en daarvoor niet afhankelijk bent van anderen!

© All rights reserved.